De PPI van Brand New Day is winstgevend

En dat was best nog een hele toer, met zo’n lage marge

De PPI van Brand New Day, de dochteronderneming waarin collectief pensioen voor bedrijven wordt aangeboden, draait winst. In mei waren de opbrengsten voor het eerst hoger dan de kosten. Dat is iets eerder dan verwacht. Heel 2016 verwacht de PPI van Brand New Day met winst af te sluiten. Nu de PPI onder aan de streep zwarte cijfers schrijft, draaien alle dochterondernemingen van Brand New Day met winst.

Jan Willem Hoitsma, directeur: “Onze PPI draait winst. Voor het eerst, na 52 maanden investeren. Winst is overigens een groot woord… tientjeswerk, geen big deal en zeker geen champagne, want dan schieten we weer in het rood. Dus, is dat nieuws, dat wij winst draaien? Ja, beslist. Want PPI’s zijn relatief nieuw in de pensioenmarkt. En de PPI van Brand New Day is, voor zover ik het kan overzien, de eerste PPI die winstgevend is. Daarmee bewijzen we dat de PPI bestaansrecht heeft in de pensioenmarkt. Ondanks de lage marges. Want de concurrentie tussen PPI’s is heftig. Er wordt geknokt om klanten en dat merken klanten in de kosten. Onze totale omzet is € 62 per deelnemer per jaar. Dat is niet veel, want daar moeten álle kosten nog vanaf… beleggingskosten, ICT, personeel, etc. Voor ons is die marge prima. Calvinistisch in kosten, Bourgondisch in service. Daar leven we naar. En dan komt die winst vanzelf. We groeien hard, want we knokken met veel plezier mee om de gunst van de klant… vrolijk neuriënd op het liedje van Brand New Day.”

Wat meer over onze PPI (cijfers en zo)
Anno 2012. Collectief pensioen voor (oud-)medewerkers van bedrijven. Geen toezeggingen, maar ‘eigen pensioenpotjes’. Het geld van alle medewerkers (‘deelnemers’ in pensioentermen) wordt collectief belegd. Ook het risico (arbeidsongeschiktheid, overlijden) wordt collectief verzekerd. Eind 2012 had Brand New Day PPI 200 bedrijven in de boeken, op dit moment meer dan 2.000. Voor 48.000 deelnemers wordt ruim € 250 miljoen belegd. En dat aantal bedrijven en klanten groeit hard. Calvinistisch in kosten spreekt voor zich. Bourgondisch in service toch ook? De NPS (Net Promotor Score) is op dit moment +17,4. Dat is best hoog, maar voor ons niet hoog genoeg… de ambitie is +20. Jan Willem Hoitsma: “Als je kijkt naar het aantal werkgevers dan zijn we de nummer 2 PPI. Die positie in de markt is best oké, zeker als je bedenkt dat onze PPI geen overboekingen uit interne portefeuilles heeft. Elke klant is écht nieuw dus. In het begin richtten we ons op het kleinbedrijf (tot 50 medewerkers) en middenbedrijf (50 tot 250 medewerkers), maar ondertussen bedienen we ook een flink rijtje bedrijven met meer dan 500 werknemers. Die bedrijven kiezen naast het inhoudelijke verhaal (prijs, product, proces) vaak ook emotioneel voor ons. Ook wij dragen een verleden met ons mee, maar dat is een positief ondernemersverhaal. Wat we doen en wat onze filosofie is, spreekt ondernemers aan.”

Meer informatie
Jan Willem Hoitsma, directeur Brand New Day PPI

020 – 75 85 380
jwhoitsma@brandnewday.nl
www.brandnewday.nl/collectief 

Alle dochters van Brand New Day
Wij willen de beste pensioenboer van Nederland worden. Niks meer, niks minder. Het begrip ‘pensioen’ zien we dan wel breed: niet alleen collectief, maar ook individueel. En niet alleen ‘fiscaal vriendelijk’, maar ook vrij vermogen. Kortom, alles dat hoort bij ‘geld voor later’. Dat pensioen valt uiteen in 2 fases: opbouwen en afbouwen (opeten dus). Pensioen opbouwen kun je met een collectief pensioen, met een lijfrente (banksparen) en met vrij beleggen (vermogensbeheer, zelf vrij beleggen). En pensioen afbouwen kun je met een pensioenuitkering, een direct ingaande lijfrente en door in te teren op het vrije vermogen (elke maand een bepaald bedrag opnemen). Daarnaast is het handig als je risico’s kunt afdekken, bijvoorbeeld dat er geld is voor nabestaanden als je overlijdt. En daar komen dus al die Brand New Day-dochters om de hoek kijken. Want om alle producten aan te kunnen bieden die we nodig hebben voor die strategie, heb je verschillende vergunningen nodig. Elke Brand New Day-dochter heeft haar eigen vergunning:

Brand New Day Vermogensopbouw N.V. (sinds 2010, individuele opbouw én afbouw)
Brand New Day Premiepensioeninstelling N.V. (sinds 2012, collectieve opbouw)
Brand New Day Verzekeringen N.V. (sinds 2013, individuele opbouw, afbouw en risicoverzekeringen)

Vergunningen rijgen is niet bepaald onze hobby. Om álle producten aan te kunnen bieden die voor onze strategie nodig zijn, hebben we nog een laatste, vierde vergunning nodig. Vier dochters! U begrijpt dat het laag houden van de kosten nog een hele toer is hier.

Geef een reactie