De PPI van Brand New Day gaat eigenlijk best wel lekker

Nog niet de grootste, maar binnenkort wel de eerste winstgevende PPI

PPI? Ja, ‘premiepensioeninstelling’. Dan heb je een vergunning waarmee je – naast pensioenfondsen en verzekeraars – collectieve pensioenen voor bedrijven mag aanbieden. Wij hebben zo’n PPI-vergunning, één van de 10. En al zeggen we het zelf: het gaat eigenlijk best wel lekker met onze PPI. Nee, we zijn niet de grootste. Dat zouden we graag roepen, maar die claim komt Be Frank toe… die heeft de meeste werknemers in de boeken. Hebben ook mooie pensioenen, Big Frank, eerlijk is eerlijk. En je hebt trouwens ook nog de PPI van Aegon, die heeft de meeste werkgevers in de boeken. Chapeau! En wij? Wij doen in dat geweld van die grote jongens ook lekker mee: we groeien hard, kneiterhard. Zitten in het kielzog van de big boys. En binnenkort gaan we zwarte cijfers schrijven. Winst, voor zover we weten als eerste PPI in de markt. Een best wel serieus poedelprijsje, want winst is uiteindelijk toch een niet onbelangrijk deel van een businessplan. Zeggen ze.

Kerncijfers eind 2015

  • 1.578 bedrijven die hun collectief pensioen bij onze PPI hebben ondergebracht (+ 57% t.o.v. eind 2014)
  • 38.715 werknemers die bij deze bedrijven werken (+58% t.o.v. 2014)
  • € 205 miljoen belegd vermogen (+ 116% t.o.v. eind 2014)
  • Calvinistisch in kosten: binnenkort zwarte cijfers
  • Bourgondisch in service: Net Promotor Score van + 17,3

Jan Willem Hoitsma: “Nee, we maken nog geen winst. Maar dat zit er één van de komende maanden wel aan te komen. Het is in alle eerlijkheid best knokken geweest om dat punt te bereiken. De marges zijn bij álle PPI’s gewoon dun. Wij draaien onze PPI met 22 medewerkers. Dat kan alleen met een hoge mate van automatisering. Ik zou best veel meer willen investeren… dubbele budgetten voor personeel en ICT, dat zou mijn werkdag wel opfleuren. Maar tik maar eens in Google ‘KLM vs Ryanair’ in en kijk dan bij de afbeeldingen naar de cijfervergelijking. Dan zie je wie het op termijn gaat winnen… nee, niet de dubbele budgetten. Met wie wij ons associëren? Beiden! Wij willen de service van KLM tegen de kosten van Ryanair bieden. Jawel, met een strenge kostendiscipline en hard werken kan dat best. Die concurrentiemodellen van Porter zijn ook alweer uit de marketingboeken van begin jaren ’80. We’ll prove him wrong!”

En nog een keer Jan Willem Hoitsma: “Ik ben hartstikke trots op de groei van onze PPI. We zijn de 2e in de markt als je naar het aantal werkgevers als klant kijkt. Dat is best oké, zeker als je bedenkt dat wij geen overboekingen hebben uit interne portefeuilles. Ook in de eerste maanden van dit jaar zijn we hard gegroeid. We hebben nu de grens van 2.000 bedrijven als klant en € 250 miljoen toevertrouwd vermogen beslecht. In het begin richtten we ons op het kleinbedrijf (tot 50 medewerkers) en middenbedrijf (50 tot 250 medewerkers), maar ondertussen bedienen we ook een flink rijtje grote bedrijven met meer dan 500 werknemers. We merken dat bedrijven naast het inhoudelijke verhaal (prijs, product, proces) vaak ook emotioneel voor ons kiezen. Ook wij dragen een verleden met ons mee, maar dat is een positief ondernemersverhaal. Wat we doen en wat onze filosofie is, spreekt ondernemers aan.”

Meer informatie
Jan Willem Hoitsma, directeur Brand New Day Collectief pensioen

T               020 – 75 85 380
E               jwhoitsma@brandnewday.nl
I               www.brandnewday.nl/collectief

Geef een reactie